Thursday, June 21, 2012

| Rokok Dirokok |

Ianya satu hari yang indah disulami bunyi kupu² berkicauan.. Memang indah hari itu kalau digabungkan dengan asap rokok yang membakar esofagus di dalam badan..Tawil seorang perokok tegar lagi jitu.. Memang tiba waktunya untuk dia menghisap rokok.. Diambilnya sebatang rokok dari kotak merah berseri.. Dibakarnya rokok itu, menyedut dan berkepul² asap keluar dari corong mulutnya.. Memang nikmat katanya.. Sedang Tawil khusyuk menghisap rokok di tangga kecemasan, tiba² bosnya ternampak Tawil sedang menghisap rokok..

"Awak tahu tak kawasan ni dilarang merokok?" tempik bos Tawil..

Tawil memandang muka bosnya dengan sekuntum senyuman manis..

"Kenapa? Awak fikir benda ni lucu?" tanya bosnya lagi..

"Tenang saja bos.. Mari kita fikirkan.. Kalau la bos eksiden, perokok² ni jugaklah yang akan tolong bos.. Bos jangan nak menghina kami plak.. Sedar diri sikit bos.. Jangan nak racist sangat!" balas Tawil sambil disulami ketawa mengilai bak langsuir

Psttttttttt~ Kedengaran bunyi bara seperti dipadamkan menggunakan air.. Rupa²nya bos Tawil berjaya merampas rokok dari tangan Tawil dan kemudian dicucuhnya ke lidah Tawil tanpa perasaan prejudis.. Tawil masih lagi ketawa tetapi kali ini nadanya sedikit berlainan dengan nada langsuir tadi.. Begitulah penyudahan yang tragis lagi pilu pada hari yang indah itu..